Ak sa naozaj „Slovo telom stalo“ a v Pánovom pokrme naozaj prijímame vtelené Slovo, ako by sme si potom mohli myslieť, že v nás nie je svojou prirodzenosťou?! Veď Pán sa narodil ako človek a vzal si už neodlučiteľne prirodzenosť nášho tela. A vo sviatosti svojho tela, ktoré máme prijímať, spojil prirodzenosť svojho tela s večnou prirodzenosťou. A tak sme všetci jedno, lebo Otec je v Kristovi a Kristus je v nás. On je teda v nás prostredníctvom tela a my sme v ňom; a to, čo sme my, je spolu s ním v Bohu.
A ako sme v ňom prostredníctvom prijatej sviatosti tela a krvi, potvrdzuje on sám slovami: „Tento svet ma už neuvidí, ale vy ma uvidíte, lebo ja žijem a aj vy budete žiť. Veď ja som v svojom Otcovi, vy vo mne a ja vo vás.“ Keby bol chcel, aby sa to chápalo iba ako jednota vôle, prečo by bol učil o akomsi stupni a poriadku pri uskutočňovaní tejto jednoty? Vari nie preto, aby sme verili, že on je v Otcovi skrze božskú prirodzenosť, my sme v ňom skrze jeho telesné narodenie a on zasa v nás prostredníctvom sviatostného tajomstva? A takto sa učí o dokonalej jednote skrze Prostredníka, že ako my ostávame v ňom, tak on ostáva v Otcovi, a v nás ostáva tak, ako ostáva v Otcovi. A tak sa dostávame do jednoty s Otcom: on je v ňom prirodzene podľa zrodenia a my sme prirodzene v ňom, lebo on v nás prirodzene ostáva.
A aká prirodzená je v nás táto jednota, on sám dosvedčuje takto: „Kto je moje telo a pije moju krv, ostáva vo mne a ja v ňom.“ Nik nebude v ňom, iba ten, v kom bude on sám; on prijme do seba iba telo toho, kto prijme jeho telo.
O tajomstve tejto dokonalej jednoty učil už skôr, keď povedal: „Ako mňa poslal živý Otec a ja žijem z Otca, aj ten, kto bude jesť moje telo, bude žiť zo mňa.“ On teda žije z Otca a tak, ako on žije z Otca, my žijeme z jeho tela.
Každé prirovnanie sa totiž používa na priblíženie tajomstva, aby sme predloženým príkladom vystihli to, o čo ide. Základom nášho života je teda to, že my, telesní, máme v sebe Krista, ktorý v nás ostáva prostredníctvom tela; a bude z neho žiť, ako on žije z Otca.
Z traktátu svätého biskupa Hilára O Trojici
(Lib. 8, 13-16: PL 10, 246-249)
Celý tvoj (sv. M. Grignion de Montfort)< << Predchádzajúci článok | Ďalší článok >> >Eucharistia - záloh vzkriesenia (sv. Irenej) |
---|